Een clubavond met noise

Op 19 mei 2014, om 20:05 uur, opent André de bijeenkomst met de mededeling dat volgende week de laatste avond is vóór de zomerstop. Vervolgens vraagt hij aandacht voor Pim's plan een filmweekend te organiseren in Vierhouten, Gelderland. Op Pim's verzoek zich te melden wanneer men er in principe (en uiteraard onder voorbehoud) voor voelt hieraan deel te nemen, is nauwelijks gereageerd. Vandaar dat de vraag nu herhaald wordt, met als verrassend resultaat een stuk of twaalf positieve reacties. Dit werpt de vraag op of de Nieuwsbrief dan niet gelezen wordt, maar daar blijkt het niet aan te liggen.

Tijd voor het hoofdprogramma: André stelt Jan-Willem Breure voor, die zichzelf verder introduceert. Geboren Ruandees, geadopteerd en op 13-jarige leeftijd naar Nederland gekomen. Van jongsaf in foto en film geïnteresseerd, maar niet in een carrière op dit gebied. Toch beland op de Academie voor Beeldende Kunst en die studie zeer succesvol afgesloten met als afstudeerproject de film “Are all men pedophiles?”, die nationaal en internationaal veel waardering oogstte. De pakkende trailer die hij laat zien, maakt over- duidelijk waarom.

Na deze introductie wordt er een lawine van informatie over ons uitgestort over het onderwerp beeldruis. Het niveau is heel gevarieerd: van tenenkrommende simplificaties (zo zou de kwaliteit en prijs van objectieven grotendeels bepaald worden door de vorm van de diafragmaopening en dus door het aantal lamellen waaruit het diafragma bestaat), tot een letterlijk en figuurlijk zeer verhelderende interpretatie van het begrip ISO (niet als een maat voor de gevoeligheid maar voor de hoeveelheid licht die de camerasoftware toevoegt aan een in feite te donkere opname, hetgeen weer resulteert in ruis) of een ingenieuze truc om blokvorming bij compressie van grotere uniforme (in toonwaarde of kleur) beeldpartijen te voorkomen door het toevoegen van een beetje ruis.

We krijgen adviezen:

  • laat je camera niet op de automaat werken (die kiest een klein diafragma voor grote scherptediepte en als je beeld daardoor te donker wordt, voegt hij licht en dus ruis toe) maar werk manueel, bij voorkeur met ingezoomde lens en grote diafragmaopening op grotere afstand van je onderwerp, dat zich op zijn beurt weer zo ver mogelijk voor de achtergrond moet bevinden.
  • laat je niet gek maken door reclamekreten als “full frame”. Waar het werkelijk om gaat is hoe de camerasoftware omgaat met de opgevangen informatie.
  • filmen in “raw” klinkt heel professioneel, maar is in feite onnodig. Het vreet geheugen-ruimte en uiteindelijk wordt het product toch in gecomprimeerde vorm bekeken. Overigens filmt iedere camera in “raw” , maar past daarna direct compressie toe om de bestands-grootte te beperken. Wel van belang is hierbij of het bestandsformaat waarin de gecomprimeerde film wordt opgeslagen, een voldoende hoge bitrate toelaat, bij voorkeur 96 kb/s of meer. In dit verband wordt meerdere malen verwezen naar de codec H.264, een mpeg 4 standaard met goede beeldkwaliteit, hoge bitrate en geringe bestandsomvang, die onder andere wordt toegepast in het .mp4, .flv en .mkv formaat.
  • film bruiloften altijd met een camera met goede zoomlens en autofocus, want iedereen rent altijd overal heen en dat kun je met handinstelling niet volgen.

Zoals gezegd een zeer gevarieerd niveau, een enthousiaste spreker die laat merken nog wel eens terug te willen komen en een enthousiast publiek dat dat idee graag steunt.

Herbert de Bruijn

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)