Het meest inspirerende shot van…Jeff Cronenweth

Jeff Cronenweth is een Amerikaanse cameraman die o.a. met David Fincher heeft gewerkt aan Fight Club, The Girl with the Dragon Tattoo en The Social Network. Zijn meest inspirerende shot komt uit de film Blade Runner, die werd gefilmd door zijn vader, Jordanië.

Als 19-jarige student bracht hij veel tijd door op de set tijdens de opnamen. "Het was de grootste film in de stad op het moment" herinnert hij zich, "en ik had de keuze om er te werken als loopjongen of te gaat werken bij een commerciëel bedrijf. Ik ging voor het eerste en dat was de juiste keuze voor mij op dat moment."

Jeff Cronenweth: "Ik kies de film Blade Runner omdat die zo dicht bij me ligt, maar ook omdat het me tot op de dag van vandaag verbaast als cameraman. Je kunt ieder willekeurig shot nemen en je herkend meteen dat die uit Blade Runner komt. Het was een sciencefiction film maar bijna als een klassieke film-noir gefilmd in breedbeeld. De sets waren groots, de belichting was enorm maar de cameratechniek was nog niet zo gevorderd. Om dan toch zo'n hoog niveau van subtiliteit en verfijning te krijgen is gewoon fenomenaal. Ik heb Blade Runner zeker zo'n 30 tot 40 keer gezien."

De film speelt zich af in Los Angeles in 2019. De wereld is door vervuiling en overbevolking in verval geraakt. De mens is de (nabije) ruimte gaan koloniseren. Om het leven in mensonvriendelijke omgevingen mogelijk te maken en om mijnen op hemelobjecten te ontginnen, zijn androïden ontwikkeld. De Tyrell Corporation heeft onder het motto 'Menselijker dan de mens' de meest geavanceerde androïden geproduceerd. Deze zogenaamde replicanten ('to replicate' is vermeerderen, kopiëren, reproduceren) van de Nexus 6-generatie zijn nauwelijks van mensen te onderscheiden en worden dan ook genetisch geconstrueerd.

Na een grote opstand in een mijn waarbij slachtoffers vielen, is het replicanten verboden om naar de Aarde te reizen. Het is aan een speciale politie-eenheid, Blade Runners, om jacht te maken op replicanten die toch voet op de planeet zetten. Hiervoor is de Voight-Kampff-test ontwikkeld daar replicanten slechts aan hun gebrek aan emoties en empathie van mensen te onderscheiden zijn. Rick Deckard is een Blade Runner die wordt ingeschakeld om zes replicanten te liquideren. Dit noemt men eufemistisch 'pensioneren'. (bron: Wikipedia)

De scène van Jeff speelt zich af op het hoofdkantoor van Tyrell Corporation. Deckard (Harrison Ford) onderwerpt Rachael (Sean Young) aan de Voight-Kampff-test, om te zien of ze een Replica is. Het is een prachtig delicaat en emotionele scène. Rachael is verward over wat er gaande is, Deckard heeft dat in de gaten en Tyrell (Joe Turkel) vindt het hele interview amusant. Het begint in een holle ruimte, een praktische set die zo'n 100 meter lang was. Het licht verandert langzaam van het mooie maar harde zonlicht naar een subtiele belichting. Vervolgens zien we de close-ups van Harrison en Sean. Sean is absoluut prachtig, met deze mooie vijftiger-jaren haardracht, terwijl ze een sigaret rookt. Ze is sterk van achteren belicht en bijna, maar niet helemaal, in silhouet zonder dat de twinkeling in haar ogen verdwijnt. Het is magisch, de manier waarop de film de emoties van het publiek visueel weet te vangen.

Het volgende shot gaat weer terug naar Harrison. We weten niet of hij een 'good guy' of een 'bad guy' is, daarom is zijn gezicht half licht en half donker. Als ik één moment moest kiezen uit deze scene dan was het waar Sean sigarettenrook uitademt terwijl ze nadenkt over een vraag. De rook veranderd haar bijna in een silhouet. Ik dacht altijd aan Lauren Bacall als ik dat zag. Het is prachtig.

Bron: nofilmschool.com

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)