Het meest inspirerende shot van…John Schwartzman

John Schwartzman is een neef van Francis Ford Coppola en bevriend met George Lucas dus het filmmaken was hem niet vreemd. Zelf werkte John vooral aan videoclips voor o.a. Cheap Trick, Meat Loaf en R.E.M. maar ook films zoals Pearl Harbor, Armageddon en The Rock. Zijn keuze is Citizen Kane van regisseur Orson Welles uit 1941 en met cameraman Gregg Toland.

Citizen Kane was de eerste lange speelfilm van Orson Welles, die naast het regisseren tevens de film produceerde, meeschreef aan het scenario en de titelrol speelde. Citizen Kane wordt door veel filmcritici als 'beste film aller tijden' beschouwd. De film was vernieuwend in vele opzichten: verhaalstructuur, montage, de deep-focusfotografie maar ook het gebruik van grime. Citizen Kane gaat over het leven en werk van krantenmagnaat Charles Foster Kane, een personage dat waarschijnlijk gebaseerd is op William Randolph Hearst. In de film volgen we een journalist, die op zoek gaat naar de betekenis van zijn laatste woord, Rosebud. (bron: wikipedia).

John Schwartzman over Citizen Kane:
"Citizen Kane is dé film die ik meeneem als ik op reis ga en die ik bekijk voordat ik een nieuw filmproject start. Het is mijn bijbel. Alles wat je moet weten over cinematografie en regie zit in deze film. Hij is gemaakt in 1941 maar men was ontzettend inventief met camerabewegingen. Gregg Toland is echt een meester. Je herkent Blade Runner in Citizen Kane, je kunt elk werk van Vittorio Storaro bekijken en zeggen, "Oh mijn god, dat is waar Gordon Willis het idee heeft opgedaan voor de verlichting in Klute!"

Shot 1: Dit shot is in een projectieruimte. Het bioscoopjournaal is afgelopen en je denkt, 'zijn we aan het eind van de film of aan het begin?' We zien de filmprojector, de lichtstralen en een aantal journalisten de gloed van hun sigaretten een beetje verlichting geven. Het is ongelooflijk spannend - dit is film noir in zijn beste vorm.

Shot 2: Dit tweede shot is vanaf een grote kraan die van bovenaf het restaurant El Rancho naar binnen gaat. We zien de tweede vrouw van Charles Foster Kane dronken aan een tafeltje zitten. in een doorlopende shot dat langzaam uitfade.

Shot 3: En dan het meest spectaculaire shot: het begint met een pull-out vanaf een standbeeld. Ineens zien we een plaquette met 'Walter Parks Thatcher' en een bibliothecaris eronder zitten. Je voelt je heel klein in deze gigantische set, een deur gaat open en twee enorme schachten van licht verlichten een tafel. Je kijkt ernaar en je denkt, "Oké, dat is conformista, dat is wat Bob Richardson deed in JFK."

Deze film was de eerste die met gebruik van groothoeklenzen, selectieve focus en perspectief een ​​gevoel van die enorme sets wist te creëren. Als ik Citizen Kane bekijk zonder het geluid, maar alleen het cuts en het ritme en de shots bestudeer, dan is het zo bijna perfect als het maar zijn kan. Elke cineast zal de film waarschijnlijk om de paar jaar een keer bekijken.

Shot 1:

Shot 2:

Shot 3:

Bron: nofilmschool.com

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)