Het meest inspirerende shot van… Darius Khondji

Introductie
Iedere week ontvang ik een digitale nieuwsbrief van nofilmschool.com met allerlei nieuwtjes en wetenswaardigheden voor filmers en filmliefhebbers. Hierin kwam ik een bericht tegen: "21 World-Renowned Cinematographers Share the Shots that Heavily Influenced Their Work". Dit leek me een leuke aanleiding om de komende weken een aantal daarvan te vertalen en te delen via onze website.

In deze nieuwe serie bespreken we het meest inspirerende filmshot van bekende filmmakers. Dit keer is dat de keuze van Darius Khondji, een wereldberoemde cameraman (DOP) die zijn sporen heeft verdiend met films als Seven (met Brad Pitt en Morgan Freeman), Midnight in Paris (van regisseur Woody Allen) en Alien. Darius Khondji is geboren in Teheran (Iran) in 1955 maar verhuisde al vroeg met zijn ouders naar Frankrijk en later de Verenigde Staten waar hij ook zijn opleiding volgde.

Zijn keuze voor het meest inspirerende shot is het openingshot van 'Touch of Evil' van Orson Welles. Dit voorbeeld wordt op iedere filmopleiding besproken omdat het zo uniek is. Het shot duurt ruim 3 minuten en is dus in één take gefilmd met een camera op een crane die weer op een auto stond.

Khondji zegt hier over: "Ik herinner me dat ik ontzettend enthousiast was over dit openingshot. Zelfs als een jonge filmfanaat, een film student, en later als een jonge cameraman vond ik dit shot opmerkelijk: erg sfeervol, zeer gedurfd en zeer vrij. Het begint met een close-up van een bom, de getik van de klok op een ouderwetse bom. Dan wordt de bom in een auto geplaatst. De camera gaat vervolgens weg van de auto en omhoog en geeft een overzicht over de stad, gaat over een gebouw en komt uit op de weg. We zien de auto met de bom weer rijden en het verkeer dat naar de Mexicaanse grens rijdt.

Het is ongelooflijk hoe ze in 1958 zo'n shot konden maken. Alleen Orson Welles kreeg het voor elkaar om zijn cameraman in een ​​stad te laten filmen zonder enige verlichting - het was gewoon geweldig. Nu in het digitale tijdperk kun je een shot als dit, of nog ingewikkelder shots maken, de techniek is veel verder, maar in die tijd moest je alles belichten. De ASA was erg laag en je had overal verlichting nodig. Toch slaagde hij erin om een zeer angstaanjagende sfeer te creëren, realistisch, maar tegelijkertijd ook zeer gestileerd. Het is gewoon heel, heel merkwaardig, ik was echt gebiologeerd door de vloeibaarheid - nou ja, niet vloeibaar, agressiever. Eerst trekt het je uit de auto en laat je vervolgens in de lucht hangen om je plotseling weer terug in de auto te plaatsen en tenslotte een wide-shot dat de explosie laat zien.

Toon Verhoeven 
4 april 2014

Bron: nofilmschool.com

 

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)