LVSL verslag maandagavond 2 maart 2015

De avond begint met enkele algemene mededelingen van de voorzitter.
  • Namens Ria en John Wasser dank voor de vele e-mails, kaarten en blijken van medeleven. John is nu thuis. Over Michael kon André nog geen nadere mededelingen doen.
  • Leen van Abel is een nieuw aspirant lid
  • De uitdag is uitverkocht. De boot is vol. Er kunnen geen nieuwe deelnemers meer aanmelden.
  • De boeken op de tafel zijn te geef.
  • Zaterdag 28 maart is de praktijkdag voor de beginnerscursus in de Keukenhof. Deelnemers moeten zich melden bij Pim Perquin. Ook gevorderden kunnen aan deze dag deelnemen na opgave bij Pim. De kosten bedragen 15 euro.
  • Volgende week is er ook weer de gevorderden cursus met Jan- Willem Breure.
  • We hebben een nieuwe geluidinstallatie. Hans Flick zal eerst e.e.a. toelichten. Daarna wordt de filmanalyse verzorgd door Toon Verhoeven

De nieuwe geluidinstallatie

Hans Flick deelt mee dat de techniek is aangepast n.a.v. klachten over de audio kwaliteit, o.a. van de NOVA jury. De oplossing was de aanschaf van nieuwe apparatuur. We hebben nu twee kleine boxen en een sub woofer. De versterking van het geluid zit nu in de speaker zelf (woofer). Bovendien is er een nieuwe DAC (Digital Analog Converter) voor de laptop in de vorm van een USB stick. Als het geluid nog verder verbeterd zou moeten worden, dan moet dit in de films gebeuren.

Omdat we werken met een computer (i.p.v. de oude kast) zijn zwaardere of betere codecs nu ook weer mogelijk. Hans licht dit toe m.b.v. een powerpoint presentatie (zie bijlage) en herroept zijn eerdere oproep tot gebruik van AAC of MP3 codecs. We kunnen om een hogere audio kwaliteit te bereiken nu ongecomprimeerd geluid of lossless codecs toepassen voor de films, zoals: AIFF (Apple/Mac), WAV (Windows) of FLAC. MP3 met een (hoge) bitrate van 192, 256 of 320 kbps is ook goed. De eerder genoemde codecs kunnen ook nog steeds gebruikt worden, alleen zal het geluid dan van mindere kwaliteit zijn. Nu de boxen zo goed zijn blijken we een plopkap op de microfoon node te missen. Daarom werd deze later op de avond provisorisch met een geel doekje omhuld.

De powerpoint presentatie van Hans is hier te downloaden.

Filmanalyse

Daarna is het de beurt aan Toon Verhoeven voor de filmanalyse. Vanavond zijn er vijf films: vier van Pim Lukkenaer, en één van Ben Radoux. De films van Pim Lukkenaer zijn in de filmclub van Noordwijk al eerder vertoond. Toon benadrukt dat het om analyse gaat, en niet beoordeling. In zijn analyse zal hij verbeterpunten voor de makers aandragen.

1. Étretat in Normandië
etretatEen reisverslag van Pim Lukkenaer, duur 6:02 min, formaat: 4:3,DV.

Analoge filmopnamen uit 1998 zijn in 2013 gemonteerd tot een film over Étretat, een kustplaatsje in Normandië met prachtige krijtrotsen. De filmmaker was geïnspireerd door de schilder Claude Monet die hier veel schilderijen heeft gemaakt. De film wordt begeleid door Franse impressionistische muziek: “La Mer” van Claude Debussy. D.m.v. korte teksten krijgen we wat informatie over het hoe en waarom van deze film.

De afwisseling van schilderijen met live-beelden, begeleid met sprookjesachtige muziek levert een mooie film op. De kwaliteit van de (analoge) beelden is niet al te best, zeker naar huidige maatstaven. Maar die passen wonderwel bij de beelden van de schilderijen van Monet. Een bevroren filmbeeld dat lijkt op een impressionistisch schilderij van Monet komt tot leven als de film plots weer begint te bewegen. Knap gevonden en als toeschouwer stond ik heel even op het verkeerde been. Het is echter niet precies duidelijk wat de filmmaker met deze film wil. De film begint en eindigt met een schilderij van Monet. Toch was de film daartussen meer een reisverslag dan een documentaire.

2. Het Zonnelied van Franciscus
Een videoclip van Hans ter Mors en Pim Lukkenaer, duur: 1:20 min., formaat: 16:9, DV.

Op klassieke muziek met religieuze tekst zien we sfeervolle beelden van de zon, zee en strand. De tekst van de muziek is vertaald en als ondertitel te zien. Hans ter Mors had de filmbeelden gemaakt, en Pim had deze gemonteerd.

De overgangen vallen niet altijd op de maat van de muziek, en de titels verspringen van plaats. De mooie beelden, met veel tegenlichtopnamen, passen heel goed bij de muziek en geven de film een dromerige sfeer.

3. Met mijn Catharina naar het heiligdom van haar schutspatroon
santacatarinaEen reisverslag van Pim Lukkenaer, duur: 4:05 min., formaat: 16:9, HD.

Ter gelegenheid van hun koperen bruiloft maken de filmmaker en zijn vrouw een reis naar het Lago Maggiore. Daar maken ze een uitstapje naar het klooster Santa Caterina del Sasso waar de koopman Alberto Besozzi als kluizenaar in een grot heeft geleefd. Zijn lichaam is als relikwie te bezichtigen in het kerkje. Dit krijgen we echter niet te zien.

De film begint met een mooie animatie die meteen laat zien waar we ons bevinden en hoe er gereisd is (vliegtuig, auto en later per boot). De voice-over is mooi ingesproken. De rustige stem geeft aanvullende informatie bij de beelden, met af en toe een stukje geschiedenis.

4. Rondje Wilhelmina
Filmimpressie van een wielerwedstrijd, van Hans ter Mors en Pim Lukkenaer, duur: 1:00 minuut, formaat: 16:9, HD.

Op de muziek ‘Spring maar achterop’ van Eddy Christiani zien we beelden van een wielerwedstrijd op de Wilhelminaboulevard in Noordwijk. Wederom had Hans ter Mors de filmbeelden gemaakt, en Pim deed de montage.

De combinatie van de beelden met de gekozen muziek maakt het een grappig filmpje. Dat het liedje ook over fietsen gaat is echter de enige overeenkomst met de beelden van de wielerwedstrijd.

5. The people of Myanmar
myanmarEen reisverslag van Ben Radoux, duur: 9:26 min., formaat: 16:9, HD.

In de film zien we prachtige beelden van de mensen in Myanmar tijdens hun dagelijkse leven. We zien de markt, landbouw, diverse fabrieken (weverij, rietvlechten, wierookstokjes maken en houtdraaien) en boeddhistische monniken. De voice-over verteld over de politieke situatie van de afgelopen 50 jaar en de situatie nu en sluit af met de conclusie dat het land, ondanks de politieke situatie, een bezoek meer dan waard is.

De titel is ‘The people of Myanmar’, en dit wordt ruimschoots in beeld gebracht. Het verhaal van de voice-over gaat echter hoofdzakelijk over de politieke geschiedenis en dat past niet altijd bij de beelden die we zien. Onder de beelden is veelal het directe camerageluid gebruikt. De geluidsovergangen tussen verschillende shots zijn daardoor vaak erg heftig. Door toepassing van muziek onder delen van de film zou dit kunnen verbeteren. De beelden van de mensen tijdens hun dagelijkse bezigheden zijn erg mooi en afwisselend. Camerawerk is goed verzorgd met afwisseling van totalen en close-ups en goed gekozen kadrering. De kijker krijgt een goede indruk van hoe het leven in Myanmar zich afspeelt.

Typografie

Tot slot vertelt Toon Verhoeven aan de hand van de vijf getoonde films een stukje over typografie en het gebruik van titels. Hij laat daarbij ook diverse alternatieven zien. Men kan gebruik maken van de “sfeer” van de verschillende lettertypen. De kleur van de lettertypen kan men ook uit de achtergrond van de film halen (pipet). Men zou ook een tweede kleur als steunkleur of schaduw kunnen gebruiken. Dat kan de leesbaarheid van de letters vergroten. Ook wijst Toon erop dat bijvoorbeeld bij een aftiteling de achtergrond van de film met de effecten ook wazig gemaakt kan worden. Dat illustreert hij ook aan de hand van voorbeelden. Hij geeft daarbij aan dat dit zijn persoonlijke visie is, en dat de uiteindelijke keuze door de filmmaker zelf gedaan moet worden.

Alle filmmakers ontvingen aan het eind van de avond van Toon Verhoeven een volledig analyserapport van hun films.

Nico Schwering

 
 
 
lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)