LVSL verslag maandagavond 12 januari 2015

De avond begint met enkele algemene mededelingen van de voorzitter.

  • Er zijn vanavond gasten van de Haagse Amateur Filmclub (HAF).
  • Er is een nieuwe kast voor de techniek, er komt ook nog een computer bij, dhr. Flick wordt bedankt voor zijn inzet.
  • Volgende maand komt de regio rondreisjury. Het verzoek aan NOVA leden om deze week de te tonen films aan André van der Tuijn te doen toekomen.

jwbreureHollywood Secrets
Daarna is het de beurt aan Jan Willem Breure om over het maken van films en Hollywoods geheimen te vertellen. Jan Willem was al eerder te gast bij onze club en heeft toen verteld over noise (ruis). “Skills is technology, biology, psychology en sexology.”

Filmindustrie
Gebruikelijke Hollywood rolverdeling:

  • Director: de regisseur die start en stop roept (ofwel “action” en “cut” in Hollywood terminologie)
  • Producer: de financier, de persoon die voor de pecunia zorgt
  • Cinematographer: die bepaalt de stijl van de film
  • Editor: die doet de montage
  • Boom operator: die doet het geluid met een hengel

Huiswerkopdracht
Jan Willem heeft voor de volgers van deze cursus de volgende opdracht: Ga gezamenlijk een film maken van 5 minuten. Vorm daartoe drie groepen. Peacocking: hoe maak je het aantrekkelijk? Bedenk manieren om eruit te springen. 20 list: de film moet opvallen in een lijst van 20 willekeurige andere films (naam, foto. affiche etc.). Pas de bovengenoemde Hollywood rolverdeling toe, iedere deelnemer in de groep een andere rol.

Oog (Focus)
Uit biologisch onderzoek is gebleken dat 4x3 het meest ideale beeldformaat is voor de ogen. Het oude TV formaat was 4x3. In film werd het formaat 2,39:1 gebruikt. Filmmakers en TV fabrikanten zijn voor de introductie van digitale TV om tafel gaan zitten en zijn breedbeeld 16x9 (1920x1080 of 1280x720) als een tussenweg overeengekomen.

Wat is het belangrijkste voor je begint met filmen?

Framerate
Het oog ziet geen verschil meer bij 50 beelden per seconde (fps). Dat is de beste framerate. Het WK voetbal en actiespelletjes hebben 50 / 60 fps. Vanaf 12 fps visualiseert het menselijk brein de tussenstappen. Bij minder beelden per seconde ontstaat “motion blur”. Volgens “eyebiology” is 12 fps de minimum frame rate. Jan Willem beoordeelt 24 fps echter nog steeds als armoedig. Als de apparatuur de mogelijkheid biedt adviseert hij met 30 fps te filmen, dan kan je in een film van 25 fps ook vijf beelden per seconde weglaten als het nodig mocht zijn (bv om een kuch of een hoest te corrigeren).

Equipment
Wat is de beste camera? Een aantal modellen van verschillende fabrikanten passeren de revue. De Canon EOS 5D mark III was in de eerdere sessie met Jan Willem de favoriet. De Red Epic of de Red Scarlet is een camera die in de filmindustrie gebruikt wordt, maar is erg kostbaar. Naast de Canon C300 of C3000, de Nikon, en de Panasonic GH3 is er de Sony α7s. Deze laatste camera is de nieuwe favoriet van Jan Willem. Dat komt omdat deze camera niet zo heel erg veel (mega)pixels heeft, maar daarentegen wel grotere pixels die meer licht op kunnen vangen. In de film gaat het om licht tegenover duisternis (“Light versus Darkness”). De Sony α7s camera heeft een betere ISO kwaliteit. De Sony α7s heeft tot 3000 ISO een perfect beeld zonder ruis.

jwbreure1Via de camera sensor, 35mm, fullframe, 4K en 5K, attachments, battery life en file size komt het verhaal van Jan Willem op de lenzen. Wat is de beste lens? Van belang is het assortiment of aantal lenzen en de variëteit die bij een camera geleverd kunnen worden. Des te groter is de kans dat de gewenste lens beschikbaar is. Canon heeft meer dan 100 lenzen. Echter alleen in de hogere prijsklassen van Canon wordt de beste beeldscherpte bereikt. Bij lenzen van Carl Zeiss is de beeldscherpte altijd goed. Sony heeft afspraken met Carl Zeiss dat ze de lenzen voor de Sony camera’s leveren.

Een standaard lens heeft 50mm brandpuntafstand (F=Focus). Hoger (tele) of lager (wideangle) dan 50mm geeft vervorming in het beeld. Het is afhankelijk van het gewenste beeld of die vervorming storend is. Bij een landschap kan je meestal wel een lage F (wide) gebruiken. Voor een portret wordt meestal 50mm gebruikt.

Bokeh
De filmlook of “depth of field” (scherptediepte). Deze kunnen we bereiken met een truc door de persoon ver voor de achtergrond te plaatsen, met de camera ook ver van de persoon af gaan staan en met de camera zover mogelijk in te zoomen (telelens) op de persoon en daarbij een laag diafragma (f) te kiezen.

Noise (ruis)
Als we filmen dan zetten we de camera op manual in plaats van automatisch. Alléén dan heb je alles in de hand. Zorg daarom dat je de camera goed beheerst en lees de handleiding goed door. Met een lage ISO (100 of 200) krijg je minder ruis en dus een betere kwaliteit. Mogelijk moet je dan licht toevoegen om een goed beeld te krijgen. Bij een hogere ISO krijg je meer ruis.

Compressie
H264 is vorige keer voldoende behandeld. Jan Willem adviseert om met 50 fps te filmen. Daartoe moet de sluitertijd handmatig minimaal op 1/50s worden ingesteld. De filmer moet echter een zo hoog mogelijke waarde kiezen, bijvoorbeeld 1/200s. Een snelle sluitertijd geeft minder licht op de sensor, dus een donkerder beeld, dus moet er mogelijk meer licht gebruikt worden (toevoegen m.b.v. extra lampen of reflectoren). Progressive en interlaced Oude analoge TV en videoformaat was 25i. Dat is interlaced (i) en werkt met halve beelden. Het nadeel is dat er een soort moiré effect kan ontstaan. Digitale film heeft de optie progressive (p) geboden.

Jan Willem adviseert om nooit in “i” te filmen, en altijd de optie “p” te gebruiken. Kies dus 25p in plaats van 50i ! Het aantal beelden per seconde is vroeger ontstaan uit de frequentie van het elektriciteitsnet. In de USA heeft NTSC daardoor een framerate van 29,94 fps. In Europa heeft PAL een framerate 25fps vanwege de frequentie van 50Hz.

Speedbooster
Dit is een simpele manier voor de DSLR om licht toe te voegen.

Huiswerk voor de volgende les op 9 maart 2015 (nb over twee maanden):

Vorm een groep (totaal drie groepen), en ieder lid met een andere (Hollywood) rol. Neem daarbij “Peacocking” en de “20 list” in acht.

Nico Schwering

(Fotografie door Coby Haring)

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)