Een avondje Kinot

Vrijdag 28 november 2014 moest een “zeer select gezelschap” LVSL'ers aantreden voor een monsterklus in de Pieterskerk: Er moesten opnamen gemaakt worden van een exclusief optreden van zangkoor Ex Animo met groot orkest, ter ere van een feestelijk lustrum. Twee moeilijke muziekstukken zouden uitgevoerd worden: “Kinot: de klaagzangen van Jeremia” en “het requiem van Mozart”. Maanden van voorbereiding gingen vooraf bij het koor. Dagen van voorbereiding gingen vooraf bij onze club (lees Pim Perquin). Hij was weer de motor om dit spektakel vorm te geven. 

Eerst een bus huren, dan manschappen vragen voor de op en afbouw. Een select groepje van vier cameralieden organiseren en tenslotte drie mannen voor de regietafel en de te besturen PC. Ga er maar aan staan. Ook moest er een man aantreden met twee reusachtige schermen, waarop alleen maar Hollandse teksten werden geprojecteerd vlak voor het podium. Hans Flick en Dick Brouwer bieden hem een helpende hand.

Dan is het vrijdagmorgen: Om precies 10 uur in de morgen begint het uitladen van de techniek en het opbouwen daarvan. Camera’s worden opgesteld, de regiekamer ingericht, want om 2 uur is de generale repetitie met koor en orkest. Mijn plek is vlakbij het groot orkest en als de eerste noten klinken slaan gelijk al m’n geluidsmeters op tilt, zo wild en hard is de muziek. Niet voor niets klaagzang. Mijn andere collega’s Mario, zoals altijd vroom op de preekstoel Coby en Joop Mosterd aan weerzijden in de kerk hebben daar minder last van. Patrick Randsdorp, die ons helpt met hand en spandiensten, kiest een eigen positie met camera voor nog meer opnamen. Ditmaal geen orders vanuit de regie, maar zelfstandig de mooiste beelden maken van koor en orkest. Uiteindelijk gaat Mario er een mooie film van maken, waar weer een reeks DVD’s uit komt bestemd voor Ex Animo. Ik wens hem veel sterkte.

In de regiekamer zit Cees Landwier met z’n aanwijsstokje, Andre van der Tuijn achter de regietafel en Toon Verhoeven achter zijn PC en alle drie moeten zij- precies op tijd- schakelen om de teksten op de grote schermen synchroon te krijgen met de liederen. Ook dit driemanschap heeft dagen van voorbereiding achter de rug, om alles zo goed mogelijk over te brengen naar het hooggeachte publiek. (Compliment!)

‘s Avonds is de kerk uitverkocht en wordt er muisstil geluisterd naar de twee muziekstukken. Wim de Ru, de voortreffelijke dirigent krijgt vooral na de moeilijke klaagzangen staande ovatie van het enthousiaste publiek. Na de pauze volgt Mozarts Requiem met iets rustiger muziek met zeer goede solisten om weer een beetje bij te komen van de donderende klanken even daarvoor.

Een dag later spreken de kranten van een prachtige uitvoering met alle lof voor Wim de Ru, zijn koor en orkest. Ook de LVSL krijgt een groot compliment voor zijn inspanning, organisatie en perfecte uitvoering van de opdracht.

Ik denk dat wij, van de LVSL weer een voortreffelijk visitekaartje hebben afgegeven.

Henk Robbers

KINOT betekent klaagzangen. Een oratorium voor gemengd koor, koperensemble, slagwerk en harp. Componist René Samson. Op teksten uit het Oude Testament.


Recentie uit het Leidsch Dagblad van 1 december 2014

recentie kinot

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)