Verslag Premiere en filmanalyse 3 februari 2014

Zelden waren er zoveel gasten. Er werden 25 stoelen gereserveerd voor bestuursleden van de Stichting Begraafplaats “ Groenesteeg “ en andere genodigden. Onze voorzitter opende met de vreugdevolle mededeling dat de LVSL weer de wissel prijs bij Cinefleur had gewonnen en het Laureaat ook nog eens naar onze Else van Laere voor haar film Babyblue was gegaan. Applaus. Daarna gaf hij het woord aan de maker van de film ”De herbegrafenis van de heer Diederik van Leyden Gael“, Henk Robbers.

Een opdracht van de stichting aan de LVSL. Henk (in feestelijk kledij) memoreerde de geschiedenis van de voorbereiding en alle moeite zowel bij de opname als bij de montage. 10 filmers van de LVSL hadden opnames gemaakt en dit alles verbleef 3 maanden in Henk’s editorkamertje om gemonteerd te worden. 7 uur film in 30 minuten persen is geen kleinigheid. De cameramensen werden bedankt en een bijzondere waardering uitgesproken voor Toon Verhoeven voor zijn onmisbare finishing touch aan de film.

Dan komt de premiere
Al direct in het begin weten wij waarom het gaat. Er wordt een gat gegraven op de begraafplaats Groenesteeg, een spade in de dodenakker. Dan zwelt de muziek aan en zien wij prachtige beelden van oude beuken en kastanjes met hun knoestige bast, closeups van eikels en totaalbeelden van de grafzerken. Een oase van rust. De voice-over vertelt de geschiedenis. Een roodharig jongetje gaat de rode draad vormen: “ze gaan d’r één begraven!“ schreeuwt hij en schrikt van zichzelf.

De moeilijkheidsfactor stijgt want Henk moet nu enorm veel beelden van de voorbereiding van de begafenisstoet gaan mixen tot een boeiend en logisch aanvaardbare film. Daarin is hij geslaagd (cum laude) Het achtergrondsgeluid was soms wel wat hard tijdens het schminken en de korte interviews, maar het inspannen van de paarden geeft weer rust in de beelden en is een goede afwisseling.De muziek in de Hooglandse Kerk is indrukwekkend mooi gekozen, vooral tijdens de rijder langs de wachtende deelnemers aan de stoet. Weer de rode krullekop die door een half open deur de kerk inkijkt:“ wauw wat een mensen”.

Allemaal prachtig camerawerk
Dan komt de stoet in beweging en rijdt dwars door het centrum. Enorm veel publiek! Leiden is uitgelopen en de Zaterdagse markt doet ook nog een duit in het zakje. Opnames van alle kanten, voor, achter, opzij, vanboven, vanaf de bok van de koetsier. Aandoenlijke beelden van mensen die bloemen naar de stoet gooien. Wanneer de Breestraat is bereikt beginnen alle klokken te luiden, we zien de klok van de Waalse kerk in half totaal en horen het zware gebeier van de stadhuisklokken. De climax van deze rondgang is het moment van stilstand op de Breestraat voor het pand waar eens Dhr. van Leyden Gael woonde. Een kind huilt, een paard schrapt haar hoef.

Tragische muziek
….Verder weer. Op naar de Groenesteeg. De voice-over loopt niet helemaal synchroom met het beeld van de route, maar dat stoort nauwelijks. Michael de Bruin heeft de truc van de bewegende stip gemonteerd en de oplettende toeschouwer ziet af en toe of Patrick of Henk als verklede donkere mannetjes met pet en camera tussen de deelnemers schuiven, als zwarte pionnen in het schaakspel.

Al met al met 10 camera’s een heel duidelijke en indrukwekkende weergave. Inmiddels is krullebol al weer een keer in een lantaarnpaal geklommen en met zijn hand boven zijn ogen tuurt hij naar de naderende stoet. Mooie vondst. Ook op de “laatste brug” voor de begraafplaats staat hij en schreeuwt: “Daar komen ze aan”. Een stoet met wenende vrouwen neemt pas op de plaats en de camera registreert de overname van de kist van de koets op de schouders van een aantal begrafenisondernemers op leeftijd.

Het oplopend pad met “studentjes” die alleen maar hun hoed afnemen i.p.v. te helpen dragen en dan die intieme beelden tussen de zerken en de neerhangende takken. Prachtig! Tenslotte bij het graf de sprekers,die hun rol goed hadden ingestudeerd, vooral heer burgemeester. Veel afwisselingen met close ups van eerbiedwaardige heren en traanpinkende dames. Het einde met de apotheose van de schepjes zand op de kist onder de indrukwekkende muziek van de missa brava van Brahms. Het is voorbij, het publiek blijft achter en wordt in de aftiteling verwerkt. We zijn weer terug inLeiden 2014.

Langdurig applaus en welgemeende dankwoorden van Har Meyer, de voorzitter van de Stichting Begraafplaats Groenesteeg. De film zal de komende weken nog vaak te zien zijn in de aula van de begraafplaats en dat zal nog weleens 100 jaar zo kunnen doorgaan. Een schitterende documentaire dankzij de inzet van veel leden van de LVSL onder de regie van Henk Robbers.

NB Henk wordt erelid van de vereniging: EHBM, Eerste Hulp Bij Montage.

Could not load widget with the id 5.

Na de pauze filmanalyse door André
Van dood in de kist naar ”groei onder glas” van Gerard Timmers, Anneke van Rooyen en Mario Mazzacani is de eerste film In het kader van de uitnodiging van tuinders : “Kom in de kas”maken zij een reportage van bezoekers en de kwekers . De kas waar de Bromelia’s staan is indrukwekkend groot. Anneke interviewt veel bezoekers en de baas van al dat moois. Mooie kleuren en technische hoogstandjes van bewateren en inpotten. Buiten frites eten en op een hoogwerker over het kassencomplex kijken. Tot slot 3 vliegtuigjes met de namen van de deelnemers op het sleepnet. Erg origineel!

André analyseert en vertelt nog eens wat het verschil is tussen een reportage en een documentaire. Dit is een reportage in een lineaire vormgeving, het is een verzorgd verslag. De intro zwart is te lang, beginshot kassen en kippen roept vraagtekens op en de pan is wel iets te lang en schokt soms. André doet ons een truc aan de hand met een postbodeelastiekje bevestigd aan een poot van het statief. Hij mist in de film de w,w,w,w,w, etc. Bij de voice over: geen dingen zeggen die je al ziet. Bij het interview: Stel zo weinig mogelijk gesloten vragen, maar laat de mensen zelf iets vertellen. Bedankjes voor de medewerking zijn overbodig. Bij geluidsovergangen van zacht naar hard altijd een fade gebruiken. De aftiteling met 3 vliegtuigen is te lang, liever 1 vliegtuig met een lange sleep dan 3 met een korte. Het camera werk is rustig.

Dan tovert Gerard opeens een konijn uit de hoge hoed en laat ons een voortreffelijke samenvatting van dezelfde film zien. Verbazing in de zaal, meester André is sprakeloos.

Daarna “FLASH MOB” van Leo Voorham
Een op het oog toevallige ontmoeting van jeugdigen die allen in wit T shirt plotseling “spontaan” gaan dansen. Leuk onderwerp, maar moeilijk in de montage. Het ene kind is te dik, de andere te dun. Maar ze doen allemaal hun best om gelijk te bewegen. André: Het begin shot is scheef en waarom de beelden over elkaar moeten schuiven is onduidelijk. Het waar, wat en hoe ontbrak in deze film. Het is in Cape D’Agde in Zuid Frankrijk waar Leo op vakantie was en het zijn allemaal Russische kinderen. Het echte verrassingselement was hier niet goed waar te nemen, maar het geeft de kijker toch het gevoel van blijdschap, waarvoor dank aan Leo

Bij de derde film duiken wij alweer de kas van Peter Zeestraten in o.l.v. Peter Meijer en wederom Anneke van Rooyen. Miss LVSL? Dit keer een kas zonder publiek wat veel rustige werkt en een totaal andere Anneke. Zij stelt nu open vragen en Peter ( de eigenaar van Bromelia) weet haast van geen stoppen, alsof hij alle tijd heeft. Heel mooie opnames van het hele proces van klein stekkie tot volwassen plant. De planten worden zelfs met een computor op grootte gesorteerd en naar de verschillende kweekkamers gedirigeerd.

Persoonlijk houd ik niet zo van de plant Bromelia, temeer ook omdat zij in bomen hoort te groeien. Zomers minder licht,’s winters meer licht. De baas zorgt ervoor en het is een prachtig gezicht al die mooie planten met hun oranje rode helmen in slagorde in eindeloze rijen. André vindt het een heel goed verzorgde film. De begin titel is te lang en de pan eindigt niet met een hoogtepunt. Ook de vragen van de interviewer kan je best weglaten, dat scheelt weer in de lengte van je film. Goede voice over van Peter Meyer en een uitstekende voorlichting. Camerawerk prima Bedankjes in de film eruit knippen,overbodig.

Alleen een bedankje aan André laat ik staan. Hoewel hijzelf dacht soms iets te streng te zijn geweest geloof ik dat niet en weet zeker dat deze analyses ons weer veel hebben geleerd.

Wout de Bruijne

 

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)