Een bonte avond

De LVSL-avond van maandag 11 februari 2019 zou ik karakteriseren als: een bonte avond.

Dit is niet denigrerend bedoeld maar het was een avond met verschillende onderdelen en ter geruststelling van uitvoerenden en overige lezers: de onderdelen werden met verve gebracht.

De voorzitter, André van der Tuijn, vestigde de aandacht op de geplande Uitdag van zaterdag 13 april en op de jaarvergadering van 18 februari.

Daarna legde Hans Flick – met tegenzin want hij is een Apple-adept - uit dat we van iCloud Apple zijn overgestapt op Google Drive. Op de website is, zo lichtte hij toe, een instructie te vinden over Google Drive en over de wijze waarop films naar LVSL kunnen worden gestuurd.

Daarna was het woord aan Else van Laere, die over animaties sprak. Zij schetste in het kort de geschiedenis van de animatie, die begon in 1878 door toedoen van de voormalige gouverneur van Californië, die aan de hand van een aantal foto’s wilde vaststellen of een paard in galop op enig moment zweeft.

De fotograaf Eadweard Muybridge maakte voor hem de wereldberoemde fotoserie: “The Horse in Motion”.
Paarden 01
Else schetste de ontwikkeling van de animatie in de film: via 2D-animatie naar 3D-animatie en zij verlichtte haar woorden met voorbeelden van Walt Disney, Monty Python, Who framed Roger Rabbit, een film met live-action beelden en animatie.

Zij kwam uit bij: fractals, meetkundige, op elkaar lijkende figuren(Benoit Mandelbrot), onder meer toegepast in de film Star Trek II in 1982.

Animatie kan met computerprogramma’s worden uitgevoerd, zo lichtte Else toe. Zij noemt: Synfig Studio en Scratch (2D) en anim8or voor 3D. Er is voor dit laatste programma een handleiding beschikbaar, geschreven door Gerard de Boer en Riet Olthof.

Zij liet vervolgens voorbeelden zien van gemengde technieken zoals in haar film Animaris Annabellis. Ook toonde zij voorbeelden van Morphing.

Na de pauze werd Ricardo verwelkomd als nieuw lid en ging Hans Flick verder met: “ Titels, Beeld en tekst in de film”.

Er zijn diverse soorten titels, zo legde hij uit: Titel intro, Oeuvre intro en Combinatie van die twee.

De films van Alfred Hitchcock beginnen altijd op dezelfde manier: als je de muziek hoort en het tekeningetje en de contouren van hem ziet, weet je al dat er spanning komt.

In een James Bond film zit een intro van 4 minuten; dit is eigenlijk veel te lang, aldus Hans.

Voorts ging Hans in op de lettertypen; het is wel duidelijk dat hij expertise heeft op dit gebied, want hij gruwt van een Volkskrant-bijlage waarin de tekst is ingedrukt om meer woorden op papier te krijgen en die daardoor slecht leesbaar is geworden.

Met voorbeelden als die van een druk beeld op een poster van een drukkerij met daarboven in grote witte letters de tekst: “Er komt geen orderbegeleider aan te pas” demonstreerde hij dat de tekst met een mooi uitgevoerde letter dan toch de aandacht trekt.

Ten aanzien van filmtitels gaf Hans aan dat er samenhang moet zijn tussen de sfeer van de titel en van de film; dat de kleur van een titel terug te vinden moet zijn in een kleur die in de film voorkomt vond hij niet juist.

Een schreefletter is beter leesbaar dan een schreefloze letter, maar kost meer pixels; nu met 4K komt de schreefletter weer terug in beeld.

Tot slot treedt André weer op. Hij heeft een tutorial gevonden op internet van: de videomakers, waarin Riske uitleg geeft over framerate versus shutterspeed. De formule van videomakers is: framerate 1/50 stel dan de sluitertijd in op: 1/100. Grafisch weergegeven komt men dan tot de zogenaamde shutter angle.
Zie de tutorial over framerate en shutterspeed van de videomakers: https://youtu.be/8pjxUoTG12Y


https://www.devideomakers.nl/
Riske en Grietje
Verhit door zoveel informatie gingen we de vrieskou in.
Jan van Zoest. 13 februari 2019

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)