Film analyse 5 maart

Ben op dit moment “druk” met het monteren van mijn verre vakantiereis. Het zal wel een mix worden van foto’s en filmbeelden. Niet het meest ideale filmverslag, maar soms kan het niet anders. Te drukke straten, in winkels, te donker. Je bent op een totaal vreemde plek in een vreemd land.

Waarom schrijf ik dat eigenlijk? Nou gewoon omdat ik altijd met veel belangstelling kijk naar onze film analyse en mij afvraag: “Hoe doen zij het”. Je leert veel van andermans fouten zoals hoe lang hou je een scene in beeld en is het afwisselend genoeg.

Dit keer was Arie de Ridder de analist die haarfijn de puntjes op de I zette en ons goede uitleg gaf over foutjes, het gebruik van overvloeiers en interview techniek. Dat valt niet altijd goed, want oh oh oh wat moeten onze filmmakers toch altijd met zoveel extra uitleg komen (lees verontschuldiging) in plaats van veel meer te luisteren hoe hun werk beter kan. Nee dan de laconieke reactie van Wil Bakker op haar spookfilm. Geen woord over het vele lastige werk wat haar film met zich meebracht.

5 mrt 20183

We begonnen met de film over de restauratie van museum Boerhave van Nelleke Hovestreydt. Bij hoge uitzondering mocht zij daar filmen en als een opname niet goed genoeg was kon zij gewoon terugkomen en het opnieuw doen. Dat was ook duidelijk te zien aan de mooie strakke beelden. Tezamen met haar keurige voice-over stem een prachtige film. Alleen die langdurige uitleg van een der reparateurs met alle handelingen daarbij. Dat duurde en duurde maar en daardoor werd de film veel te lang.
Ik had zo graag wat meer willen zien van bijvoorbeeld de vroegere hart-longmachine of de zaal waar anatomische les werd gegeven, maar misschien mocht zij daar niet komen.
De bekende filmmaker Steven Geldof, onze graag geziene gast, vertelde mij eens, dat als je een interview doet, je minstens 20 inserts daarna moet maken. Lees je dat nou goed, ja 20 inserts!!

5 mrt 2018 1Over de film van Petra de Sterke kan ik kort zijn, want de film lijkt qua opzet erg op die van Nelleke, met dezelfde langdradige uiteenzettingen. Knippen daarin en inserts plaatsen!! Wel gefeliciteerd met je eerste vertoonde product voor een kritische zaal.

De film van Kees Simmerman met zijn onderwater opnamen in Egypte was heel mooi in beeld gebracht. Het verbaast mij telkens weer hoe scherp die beelden onder water kunnen zijn. Natuurlijk een goede camera bedienen en een beetje een “waterrot” zijn. En natuurlijk veel geduld hebben.
Jammer dat wij al zo vaak dit soort fraaie beelden binnenkrijgen via Planet Earth, we zijn een beetje verwend.

Bij de film van Jaap Rostohar moest ik hard hollen naar het toilet toen ik die enorme golven zag en het op en neer deinende bootje.
Sorry Jaap maar ik moest even snel in actie komen. Ik vond je muziekkeuze wel erg opdringerig, maar daar valt niet over te twisten, iedereen z’n eigen smaak.
Misschien nog een tip voor de toekomst: deze wild water scene is zeker nogmaals te gebruiken bij een andere film om deels in te verwerken.

En tenslotte m’n vriendinnen onder aanvoering van Wil Bakker met hun afgrijselijke horrorfilm. Ik zat stijf op mijn klapstoel, het was doodstil in de zaal, niemand durfde te kuchen.
Ja als de meiden wat in hun hoofd hebben, dan zal het hooggeacht publiek dat weten ook. Alle registers waren filmisch opengetrokken, er was veel werk aan besteed, ik denk met veel plezier en overtuiging. Want ga er maar aan staan met al die effecten.

Een waardige afsluiting van een plezierige ontspannen avond

Henk Robbers

5 mrt 2018 2

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)