Juryrapporten Reclamefilms

Op maandag 30 oktober 2017 vond de filmwedstrijd 'Reclamefilms' plaats. De jury van AMFI'66 bestond uit: Jan Elseman, Ton Zeegers, Carel van der Wijngaard. Er werd in twee categoriën beoordeeld en de juryrapporten zijn hier te lezen. 

Beoordeling A-films.

OMA [Ontbijt Makers App] (217 punten)
Leuk gevonden, de start van de film vanuit het inwendige van de wekker met dan natuurlijk de cijfers in spiegelbeeld. Een grappige film met een creatief gebruik van de telefoon. Goed uitgevoerde animatie van uit de telefoon lopende melk, koffie, thee en chocolade muisjes. Op de film was niet te zien wat het geheim van de animatie was.

Autoreclame. (214 punten)
Door de animaties van de benoemde automodellen in een passende omgeving te plaatsen, krijgt de film beweging. De animaties zijn mooi en verzorgd. De muziekkeuze is passend. De commentaarstem had wat gevatter gemogen. Hij was nu te lief.

Poffertjes ( 205 punten)
In een gezellig familie tafereeltje wordt opa door de kleindochter geholpen met het bereiden van het beslag voor de poffertjes. Als de pan heet is wordt het beslag gedoseerd in de holletjes gespoten. Dan komt het moment, ze worden gegeten.

Een leuke film die met versnelde beelden vaart krijgt. De vlotte muziek versterkt de versnelde beelden. De reclame boodschap is als een spookbeeld verstopt in korte flitsen van een pak Koopmans poffertjes mix.

De kapper (204 punten)
Onder het genot van een vlot muziekje komt de man bij de kapper. De bril gaat af en het schort wordt omgedaan. Door de suggestieve beelden en cameravoering verwacht men iets..... De opbouw is wat aan de lange kant. Er wordt wel gewerkt met goede beeldwissels en gekozen standpunten. De kapster gaat zich steeds meer ergeren en ja, zij trekt het schort weg. En jawel, meneer was zijn bril aan het poetsen. We denken dat Specsavers niet gelukkig zou zijn met deze reclame.

CoCo (203 punten)
Leuke, eenvoudige reclamefilm voor een verzekering. Er zijn slechts drie scènes. De groenscherm techniek is leuk gedaan. De stem is goed, kort en pakkend. Ook de web-site is niet vergeten.

Het wonder van de nieuwe snaar (198 punten)
Een film die een beetje rommelig overkomt. Na kort netjes gitaarspel, een hoop gitaar lawaai met de kreet "Ook dat nog!!". Volgens ons gebeurt er helemaal niets want de snaar is helemaal niet gebroken. Na het monteren van de nieuwe snaar staan we plotseling, d.m.v. goed uitgevoerde groenscherm techniek, in de bergen. De gitarist op een stoeltje pontificaal in beeld is minder. De combinatie van muziek en gekozen beelden is minder passend. De reclame boodschap zien we alleen op een display van de gitaarsnaar fabrikant.

Vloerisolatie (191 punten)
Op een snelle manier maken we kennis met het toepassen van vloer isolatie d.m.v. zwarte isolerende korrels. Een vlot melodietje begeleid de werkzaamheden. Naast de werkkrachten was er een belangstellende kat die e.e.a. aandachtig bekeek. Dat was een leuk plaatje maar voegde niets toe aan het onderwerp. Dan opeens komt de man in beeld die vraagt of we zelf willen isoleren. D.m.v. het openen van het klepje op de doos van chocolademuisjes kan dat, als het maar Fair Trade is. De combinatie van het isoleren van de vloer en de Fair Trade chocolade muisjes ontgaat de jury.


Foto's: Toon Verhoeven

Beoordeling B-films.

BY interview. (222 punten)
Leuk en professioneel begin van de film. Er zijn mooie beeldeffecten toegepast (pixels). Man in een witte jas neemt het woord. Jammer dat hij zich niet even voorstelt. De combinatie van een witte jas en een titel geeft dubbel vertrouwen. De man komt een beetje onscherp in beeld. Het intermezzo met het productieproces geeft een goed beeld hoe dat in zijn werk gaat. De vraag is alleen of dat de film versterkt. Helaas trekt een reuze springer de aandacht "water is ineens een witte vloeistof." Samenvattend is het een "gelikte" reclamefilm zoals we die van TV kennen.

Andrelon (215 punten)
Een rijk bezit, drie prachtige dochters die voor een buitenstaander niet te onderscheiden zijn. Helaas wordt de film ontsiert door matige cameravoering. Bij de opkomst van het trio staat het linkse meisje slechts voor een deel in beeld. Het geluid van de muziek overstemd soms de gesproken tekst. Het geluid bij de douche scène heeft een onderbreking in het geluid van stromend water. In de slotscène zijn de dames prachtig centraal in beeld. Door de beeldopbouw zien we dat hier geen trucage is toegepast.

Beter is er niet (206 punten)
Op een indringende manier wordt reclame gemaakt voor de LVSL. Tegen een haarscherpe achtergrond staat de spreker niet helemaal scherp in beeld. Zijn tekst is duidelijk en wordt door slechte camerabeelden ondersteund. Filmen met een smartphone is uit den boze. De film is niet overtuigend genoeg om de jeugd naar de LVSL te lokken. Die weten wel dat je heel goede films kan maken met je smartphone.

Fietsen (197 punten)
Een leuke promofilm met een mooie beginbeeld van de Laura embleem. Daarna worden ons korte shots voorgetoverd die een beeld moeten geven van wat er allemaal gebeurd. De veelal uit de hand gefilmde beelden zijn na de montage nog steeds niet stabiel en soms onscherp. Een leuk intermezzo is de naaktslak die zich op de weg voortbeweegt en wordt vergeleken met de snelheid van een van de deelnemers, een slakkengangetje! De film geeft een goed beeld van wat je allemaal kan verwachten als je met de tocht mee gaat doen.

Bier reclame (192 punten)
Bier met een hart begint met een tekst en goede muziek. Dat de zelfde tekst ook als aftiteling in beeld komt is dubbelop. De beginshots zijn veel te lang en veelal onscherp. Niet duidelijk is of de maker heeft geprobeerd met diepte scherpte te experimenteren. De eventuele poging is helaas mislukt. Het slot is mooi met een rustig wachtende broeder tot het biertje is ingeschonken en dan de flesjes met het St. Gerardus label. De heilwens is een broederlijke kennisgeving.

Reclame idee (175 punten)
Een zeer kort filmpje, slechts 6 seconden. Het is de jury niet gelukt de strekking van deze film te achterhalen. De cameravoering, die vermoedelijk op de automaat stond, resulteert in een onscherp beeld dat na herberekening plots scherp wordt.

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)