Verslag Montage workshops 20 maart 2017

Het is alweer Montage Workshop avond. Een week eerder dan gepland in verband met de Open Avond op 27 maart. Pim opent deze avond met enkele vragen:

  • Is het Draaiboek ontvangen (en gelezen) door degenen die een taak hebben op de Open Avond van 27 maart;
  • Zijn de flyers voor deze avond bezorgd;
  • Wie wil er filmen tijdens de feestavond aanstaande zaterdag;
  • Wie kan aanstaande vrijdagmiddag vanaf vier uur de helpende hand bieden in Vogelvlucht; er gaan twee handen omhoog.

Dan deelt André mee dat Toon er vanavond niet is. We moeten het doen met Kees en André. De drie groepen worden samengevoegd tot twee. Kees laat twee aangeleverde films zien die zijn gemaakt met fragmenten van Het Diner. Je weet wel, die film waarin Mario en partner hun filmdebuut demonstreren met "Van Pasta tot Pieterskerk in een Cinquecento".

De ene film is van Anneke van Rooijen en de andere van Peter Meijer. Anneke's uitdaging was een film maken met het materiaal dat voorhanden is. Er wordt door Kees met de aanwezigen gediscussieerd over de filmresultaten. De "betere methode" bestaat niet. Een film maken is vooral een kwestie van smaak. Dat blijkt ook vanavond. Hoewel er en aantal zaken zijn die aandacht verdienen bij het monteren. Lange fragmenten (10 seconden) kunnen storend zijn als er weinig te beleven valt. Een videofragment waarin een recept langdurig wordt uitgelegd kan worden ingekort. Vervang vervolgens het oorspronkelijk geluid door een beknopte voice-over.

Kees geeft nog een voorbeeld over "beweging erin houden". Hij noemt een opengaande deur die met twee camera's is gefilmd (binnen en buiten). Zorg er in de montage voor dat de deur iets verder geopend is bij het overgaan van de ene camera naar de andere. Kees laat zien dat drie frames al verschil maken. Weer iets geleerd. Leuk.

Waarom staan objecten in filmfragmenten niet "waterpas"? Dat kan komen door een onjuiste stand van de camera (een horizon die niet waterpas staat). Het kan ook een andere oorzaak hebben. In het voorbeeld van vanavond staat een huizenrij niet waterpas. Hier wordt dat veroorzaakt doordat de camera niet haaks op de woningen is gericht, waardoor "convergentie" van het beeld ontstaat.

Bij André wordt een film van Ton Jansen onder de loep genomen. Ton heeft ook de fragmenten van Het Diner gebruikt. Hier is de vraag of de muziek niet te nadrukkelijk aanwezig is. André vindt dat muziek niet altijd hoeft worden toegevoegd. Het moet een functie hebben. Een film die voornamelijk uit Totalen bestaat kan onrustig overkomen. Wissel Totalen af met Close-ups. En de inmiddels bekende leus is ook vanavond weer te horen: "monteren begint bij het filmen".

Tips voor de volgende Montage Workshop:

  • denk aan titel
  • vraag je af of muziek nodig is
  • wissel Totalen af met Close-ups.

Er wordt een opmerking gemaakt over het aangeleverde videomateriaal door verschillende bronnen. Dat levert vaak identieke namen van fragmenten op. Zet in zo’n situatie het materiaal met identieke bestandsnamen in aparte mappen.

Het is tien voor tien. De laptop accu is leeg en onze hoofden weer vol. Een goed moment om naar huis te gaan. Vanavond zijn er weer een aantal nuttige onderwerpen besproken.

Wim Hofman

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)