Verslag filmanalyse op 6 maart 2017

Vanavond komt er een vijftal films voor het voetlicht. Van documentaire tot aan een natuurfilm. Van drie tot zeventien minuten. Met en zonder boodschap.

Mededelingen
Maar eerst een verzoek van voorzitter André, met een kleine jetlag in zijn kielzog, aan de leden om in te tekenen voor het verspreiden van flyers voor de OpenAvond op 27 maart a.s. Bij voorbaat dank. De komende maandag is het weer een doe-avond. Of de deelnemers naast hun camera ook de handleiding daarvan willen meenemen.

Analyses door Arie de Ridder
Zoals gewoonlijk worden de thuis gemaakte kritische analyses, vanavond door Arie op zijn flamboyante wijze, verwoord. En knap, dat de analyses altijd positief -met kanttekening- zijn.

De eerste film is een her-montage van de ‘Herbegrafenis van Diederik van Leyden Gael’ op de begraafplaats aan de Groensteeg in Leiden. Diederik de ‘Redder van leiden’. Het is onbekend gebleven wie de film uiteindelijk voor analyse heeft aangemeld. De nieuwe montage is door Henk Robbers verzorgd. De sterk verkorte versie t.o.v. de vorige (2013) is in kwaliteit toegenomen.

De tweede film komt van Cees Landwier met de Titel ‘Katwijks museum’; in feite een werktitel voor een mapje waar je de ruwe beelden instopt.

De film gaat over de kunstschilder B.J.B. Blommers van de Zonnige Haagse School met o.a. zijn tijdgenoten. In de film wordt de levensloop en de filosofie van Blommers letterlijk met fraaie belden uit de doeken gedaan. De voice-over van Kees met zijn soms goed gekozen intonatie is duidelijk te verstaan en zeer informatief. Over de muziekkeuze blijkt Arie het nooit eens te kunnen worden met zijn toehoorders; smaken verschillen nu eenmaal. De 17 minuten durende film, met zijn bijzonder opmerkelijke animaties blijft de kijker tot het laatste boeien. Het is een genot om naar te kijken en te luisteren aldus Arie.

De derde film ‘Soweto’ is van een heel andere orde. Deze ongeveer drie minuten durende film van Kees Simmerman, waarin ook veel internetbeelden zijn verwerkt, laat grote verschillen zien tussen arm en rijk. De voice-over, die een bepaalde ‘holle’ stemklank uitstraalt, is niet hinderlijk; het past er zelfs een beetje bij, aldus Arie. Ondanks de matige eigen beelden en montage blijft het een indrukwekkend documentje.


foto's: Coby Haring

Film vier, ‘Ridderspoortunnel’, is er een met een documentaire-achtige uitstraling. De film, die door Peter Meijer en Ton Bal is gemaakt, neemt je mee naar een kunstenares die te weinig tijd had om zich voor te bereiden, hetgeen bij het langdurige ‘interview’ te merken valt. De film is in tweeën te delen. De kunstenaar brengt educatieve natuurschilderingen aan op de muur van de tunnel, die vol met graffiti zat. De opdracht van de gemeente Leiden is een schildering te maken die met de ontwikkeling van de natuur in de Boterhuispolder van Leiden te maken heeft. Om dit letterlijk te ervaren nemen de filmers je mee naar de bewuste polder. Ondanks dat de vogels op de muurschilderingen in geen velden of wegen te zien waren, geeft het tweede deel een mooie, rustige en sfeervolle indruk van de polder. Wederom een goed gekozen onderwerp.

De vijfde en laatste film heet ’Duiken in het Haarlemse meer’. De film van dezelfde hand als van ‘Soweto’. Het brengt je onder water. Een wereld waar menigeen onder ons nooit zal komen. Een film met zeer fraaie beelden, close-ups met soms spannende en dreigende muziek die het effect van gevaar in je boven brengt. Een zeer interessante en zelfs soms meeslepende film, waarnaar je blijft kijken.

Onder het geluid van een hartelijk applaus en de mededeling om nog even te denken aan de intekenlijst voor het bezorgen van Flyers, wordt de avond door de voorzitter afgesloten.

Hans van Gerven

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)