Verslag LVSL-avond 20 februari 2017

Pim Perquin leidt de avond in met een aantal dienstmededelingen: hij verhaalt over de Scratch-dagen, die het reportageteam afgelopen dagen in de Pieterskerk in Leiden weer uitstekend verzorgd heeft, over het Jubileumfeest op 25 maart, over de Open avond op 27 maart – u bent van harte welkom, maar pas na 21.30 uur -, over de verandering van werken in de workshops en dus geen treintje meer.

Gerard De Boer legt uit dat de deelnemers aan de workshop in mei over Green Screen al een film klaar moeten hebben, waarin het green screen shot wordt ingepast, en dat ze hun camera’s moeten meebrengen. Vervolgens introduceert Pim de gastspreker van deze avond: Johanna Snel. Zij is met haar man Chris eigenaar van QuickWorks Video & Multimedia Productions, een familiebedrijf, gevestigd te Rijnsburg. Sarah en Kim zijn als vaste medewerkers in dienst; voor een aantal specialistische diensten huren zij derden in. Johanna doet de sales en productie, Chris is creative director en DOP, Sarah is de editor en Kim is de junior producer.

Het motto van Quickworks is een quote van Albert Einstein: “ Imagination is more important than knowledge”. Quickworks, zo legt zij uit, wil de kijker meenemen in de verhalen achter de filmproducties. Beelden laten spreken, liefst voor zichzelf, dat is waar de passie van het bedrijf ligt. Quickworks maakt vooral korte films, die een bedrijf of een organisatie of een bepaald product onder de aandacht van een - door dat bedrijf of organisatie aangewezen – doelgroep brengen.

Johanna is een vlotte en bevlogen spreekster en zij vertoont een aantal films zien, die laten zien wat het bedrijf in zijn mars heeft.

Voorbeeld 1: Een promotiefilm over de strandtent Zilt in Katwijk (1.04 min), die te zien is op de website van Zilt en op de social media van Zilt.

Voorbeeld 2: Voorts vertoont zij een documentaire, getiteld: “Molens” uit 2013.
De website van Museum Molen de Valk zegt over deze film: “De publieksfilm ‘Molens’ draait sinds 2014 in Molenmuseum de Valk en markeert een belangrijke stap in de vernieuwing van het museum. Met deze eigentijdse film in vier talen (Nederlands, Engels, Duits en Frans) voorziet het museum in de behoefte van de ruim 25.000 bezoekers per jaar, waarvan 70 procent uit het buitenland. In elf minuten vertelt de film over de ontwikkeling van molens en de rol die molens hebben gespeeld in de geschiedenis van Nederland. Aan de hand van prachtige beelden wordt de werking van de verschillende soorten windmolens uitgelegd. Daarnaast wordt duidelijk gemaakt dat Nederland door deze windmolens kon uitgroeien tot een belangrijke wereldmacht in de Gouden Eeuw. Kortom, dankzij hun belangrijke rol in het verleden en het markante voorkomen zijn molens niet meer weg te denken.De film is te bekijken in ons museum. Mocht u het museum niet kunnen bezoeken, dan kunt u de film hier tegen betaling downloaden. Producent: QuickWorks Video & Multimedia Productions © 2013, in opdracht van: Molenmuseum de Valk”.

 
Foto's: Toon Verhoeven

Voorbeeld 3: De jongens vooraan in de zaal waren vooral geïnteresseerd in de commercial over de tattooshop Dutch Ink (20 sec).
Quickworks schrijft: “Dutch ink the Tattoo Company in Vlaardingen wilde een commercial laten maken met een wauw effect. Een commercial die het goed zou moeten doen op de diverse online platforms. En dat is gelukt! Binnen korte tijd is de commercial een paar duizend x bekeken, flink geliked en gedeeld. En voor ons als makers is dat natuurlijk een kick!”

Voorbeeld 4: Een ander voorbeeld: ”Citysummers” by Roayl Lemkes.
Quickworks: “Met deze uitdagende videoproductie hebben wij als QuickWorks helemaal kunnen laten zien wat we in huis hebben. Daarvoor uiteraard grote dank aan onze opdrachtgever Royal Lemkes. Een van de meest vooruitstrevende bedrijven in de sierteeltsector die het aandurfde om hun lange termijn visie vast te leggen, visueel te laten verbeelden en deze te delen met de buitenwereld.

Filmopnames in binnen- en buitenland

Voor deze videoproductie hebben we voor het internationale karakter van deze film naast diverse locaties in Nederland ook gedraaid in Berlijn. Van opdracht tot aflevering heeft deze productie een kleine drie maanden in beslag genomen. Het is een filmproject waar we trots op zijn en waar veel energie, creativiteit en de nodige zweetdruppels in is gaan zitten. Belangrijkste; de opdrachtgever is zeer blij met het eindresultaat! Ondertussen zijn wij bezig met een nieuw innovatief project voor Royal Lemkes

Qua vormgeving is er voor deze film gekozen om filmbeelden af te wisselen met diverse stijlen animaties. Daarnaast is er gebruikt gemaakt van timelapses en grafische elementen om de film een extra dimensie te geven. Deze film laat goed zien dat wij naast kleine producties ook grote producties zeker aankunnen”.

Voorbeeld 5: “Een kindje van me”, aldus Johanna is de film “Adri en Zoon”. Het is een promotiefilm over de echte Zeeuwse mossel.
“Deze promotiefilm vertelt een echt verhaal. Het verhaal van de Zeeuwse mossel. Deze film laat goed zien dat storytelling een product goed in de markt kan zetten. En dat blijkt ook wel als we luisteren naar alle positieve verhalen. In deze film zitten niet alleen beelden geschoten van de grond maar ook prachtige overal shots vanuit een vliegtuig. Tegenwoordig hebben we zelfs een drone waar we nog mooiere beelden mee kunnen maken. De mogelijkheden zijn eindeloos”.

Verdere voorbeelden: Films over Meron - analyzing wine fort he global industry-, promotiefilmpjes over de plaats Katwijk en over producten van de Chaabi bank.

Voorbeeld 6: De uitsmijter vond ik de, zoals zij zei, “zoetsappige” film over de Baltica white, een chrysant van Kreling.
Deze chrysant moest in Oost-europa gepromoted worden en Quickworks heeft er een misschien een zoetsappige, maar toch echte glamour-film van gemaakt met - vergeleken met een reclamefilm op de TV - bescheiden middelen. Knap bedacht en knap gerealiseerd.

Tot slot moet Johanna nog wat technische vragen beantwoorden van Quirin Calis over slider, JIB shots en DSLR-camera’s. Zij zegt dat ze niet technisch is, maar weet toch wel antwoord te geven. 

Zij schetst enkele ontwikkelingen: 

De drone. Ik drone, jij dronet, wij dronen. Quickworks maakt veelvuldig gebruik van drones; om deze bedrijfsmatig in te zetten is nog wel opgave omdat ze aan heel wat eisen moeten voldoen.

VR, virtual reality. Een stitchende camera; de moeilijkheid van VR-opnames: de kijker bepaalt wat hij ziet, hij kijkt om zich heen en met de huidige film bepaalt de maker wat de kijker ziet.

Van videoprodukties naar videomarketing, dus niet meer het filmpje alleen, maar integreren in de hele PR en reclame-opzet van een bedrijf, social media, Youtube en Google.

Samengevat

Behalve dat de films interessant waren en Johanna goed en enthousiast vertelde over film vond ik het knap van de ondernemers van Quickworks dat zij ca 9 jaar geleden als bedrijf gestart zijn en in de afgelopen tijd toch films hebben gemaakt voor klein- en middenbedrijf en kleine en middelgrote organisaties en een plaats in de markt veroverd hebben.

De passie van de ondernemers is duidelijk te zien, maar zij zorgen ook voor kwalitatief goede films en weten kennelijk de wensen van de klant goed om te zetten in film.

Kortom, een interessante avond met goede films, een avond ook waarop Johanna duidelijk heeft laten zien dat verbeelding minstens zo belangrijk is als techniek.

Jan van Zoest

 

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)