Verslag montage workshops, 23 jan. 2017

Eerst de gebruikelijke mededelingen door de voorzitter:

  • Kees van den Burg is ziek. Daarom wordt zijn groep vanavond “ondergebracht” bij André;
  • Volgende week maandag wordt de jaarlijkse ledenvergadering gehouden;
  • Zaterdag 11 februari worden slotopnames gemaakt in de Hooglandse kerk t.b.v. de film over het 75-‐jarig bestaan van de LVSL. Verzoek aan de leden om zoveel mogelijk aanwezig te zijn bij deze opnamen;
  • De LVSL heeft het Cinefleurfestival 2017 gewonnen met de film Leugenland (zie LVSL website);
  • Op 29 april is het Regio festival in het Diamant theater (Diamanthorst 183) in Den Haag

Het verslag wordt deze avond opgetekend in de benedenzaal bij André en in de bovenzaal bij Toon. Maar… niet tegelijkertijd! Door de afwezigheid van Kees is de groep bij André groter dan gebruikelijk. Hier worden onderwerpen behandeld als: Event, Library, Project, Ken Burns, ondersteken van geluid, stills, afwisseling, beeldrotatie, continuering, monteren op geluid. Dit aan de hand van het montageprogramma Final Cut Pro, kortweg FCP.

Apple wisselt nogal eens van termen zoals bij event en library. Wat voorheen een project was heet nu library. Events zijn gebeurtenissen of clips of filmfragmenten. What’s in a name.

Stilstaande beelden of foto’s kunnen levendiger worden gemaakt met het Ken Burns effect. Het resultaat is een lichte “beweging” van het beeld tijdens het afspelen. Dat kan zijn in‐ of uitzoomen en/of het beeld iets verplaatsen. Betekent wel dat er altijd iets verdwijnt van het totale beeld. Er is namelijk ruimte nodig voor de beweging.

Je kunt het geluid van een clip uit de montage toevoegen aan bijvoorbeeld een (Ken Burns) foto. Dat wil zeggen loskoppelen van de clip en kopiëren (of verplaatsen) naar de bestemming. Dat heet ondersteken van geluid.

Afwisseling maakt een film aantrekkelijker om naar te kijken. Dat kun je doen door totalen af te wisselen met close‐ups.

In FCP is het eenvoudig een scheefstaand beeld recht te zetten. Hoef je niet opnieuw met de camera op pad. Wel letten op de randen waar ongewenste vlakken kunnen ontstaan.

Continuering is een belangrijk onderdeel bij het opnemen van een fragmenten. Het is van groot belang dat attributen op dezelfde plaats blijven staan als meerdere opnamen worden gemaakt in dezelfde setting. Met kleding gaat het gemakkelijk mis als je vandaag bijvoorbeeld in een blauwe spijkerbroek loopt en morgen in een rode als scenes in diezelfde setting moeten worden opgenomen.

Monteren van film op geluid is een lastige klus. Je moet er “oor voor hebben” en een goed gevoel voor ritme. De opnamen van de jubileumtreinreis leveren hiervoor goede fragmenten. André legt uit hoe je met markers een “ritmepunt” definieert in het geluidspoor. Je gaat dus uit van het geluid en kiest daarbij een passende clip. Waarom je op muziek monteert is een kwestie van smaak. Er zijn geen vaste regels voor. Hoogstens adviezen. En niet alles leent zich ervoor.

Bij Toon werd een film van Henk van der Lucht vertoond over een rondreis door Java en Bali. Daarover werd na afloop nog nagepraat. Zo kan muziek van het land waar een film is opgenomen de sfeer vergroten. En in een voice-over kun je achtergrondinformatie geven maar vertel je niet wat je ziet.

Grappig moment in deze fraaie film van Henk is bij de aftiteling. De voice-­over stem deelt mee: “Helaas kwam er een einde aan deze enerverende reis” terwijl de film tegelijkertijd de daling van het vliegtuig en de landingsbaan laat zien…. Als dat maar goed afloopt! Dit verslag is in elk geval wel afgelopen.

Wim Hofman

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)