Verslag van 24 oktober 2016

De avond werd als gewoonlijk geopend door André van der Tuijn met de nodige mededelingen. Vanwege ziekte kon de gevorderden cursus van Kees van de Burg niet doorgaan en de beginners cursus van Toon Verhoeven begon een half uur later.

 Het eerste half uur vulde André op voor een volle zaal met de Introductie sheets omtrent monteren, deze zijn als bijlage toegevoegd. Even kort samengevat: Belangrijk voor alle groepen is, dat het monteren begint bij het indrukken van de camera opnameknop, hoe komt dit in je montage terecht en als je de camera uitzet, wat wordt de volgende opname, weet wat je filmt, zoek naar een herkenningspunt (naambordje, of via internet, want alles is geoorloofd); dit allemaal om een verhaal te maken. Het is belangrijk om veel close ups maken als inserts. Geen statief (?), zoek dan een steunpunt; Sony camera's hebben een stabilisator en veel montage programma's hebben een stabilisatie tool om lichte trillingen weg te halen.

Na een half uur vertrok een groep mensen naar boven, waar Toon begon met zijn beginnerscursus. De sheets “tips voor montage” zijn als bijlage toegevoegd.


Foto's: Coby Haring

André vervolgde zijn betoog voor de semi-gevorderden en gevorderden, aan de hand van beelden van de stoomtrein film van Kees van de Burg.

Kort samengevat:
  • De treinreis is een documentaire en heeft geen draaiboek, daarom veel filmen om er een storyboard van te maken.
  • Content inladen op datum, alleen de bruikbare beelden (voorselectie); voor de treinfilm waren dit alleen de binnenopnames en beperkte buiten opnames.
  • Begin de film met een zwart stukje van 10 seconde
  • Eerst clip bekijken, hoe is het opgenomen (HDD...)
  • De beelden dezelfde kant opzetten en op de eerste beelden de titel zetten, dit binnen het veilige kader.
  • Zoek als eerste passende muziek en zet dit op een geluidspoor; niet steeds muziek, maar variëren met natuur geluiden/set noise
  • De muziek op maat zetten, maar hier is een goed maatgevoel voor nodig; opletten, een geluidsuitschieter is zeker niet altijd op de maat van de muziek.
  • Muziek is erg belangrijk en zal later de nodige aandacht krijgen
  • Als een beeld te kort is voor een bepaalde muziekmaat, kan deze worden verlengd door er een still van te maken of de lengte van de opname te aan te passen (speed control)
  • De voice-over in de film in een keer in zijn geheel opnemen, dan splitsen en onder de beelden monteren.
  • Een geluidsklapper (springer bij geluid) voorkomen door geluid onder elkaar te schuiven met een fade in en fade out of anders muziek even vervangen door natuurgeluid
  • Finetuning van geluid door juiste mengverhouding van de diverse geluiden.

Het besproken bestand van de stoomtrein film wordt door Toon op de site gezet. Het huiswerk voor de volgende sessie is de clips te selecteren en te bewerken met geluid en muziek, zoals door André is aangegeven; of anders een eigen film bewerken en laten zien, maximum 5 minuten.

Joop Mosterd

Bijlagen:
- Introductie montageworkshops
- Tips voor montage

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)