Verslag 18 April 2016

Voordat de gastspreker aan het woord kwam, riep voorzitter André van der Tuijn de hulp van de leden in bij de voorhereidingen van het NOVA regiofestival van zaterdag aanstaande, ditmaal door de LVSL georganiseerd: vrijdag om 13:00 uur moeten er op de Haagweg stoelen worden gesjouwd.

Een tweede verzoek was: foto’s van de Uitdag in Hoorn naar redactie@lvsl.nl te sturen.

Allround professioneel filmer Michel Leseman gaf, met aanstekelijk enthousiasme en een keur van voorbeelden op het witte doek, een beeld van zijn werkzaamheden. Als eerste zagen we de promotiefilm van het bedrijf Creatieve Krachten, dat hij samen met Jaap Langhout leidt. De enorme diversiteit van hun producties komt daarin goed over. Zelf is Michel creatief producer, cameraman, editor, regisseur en Red operator (bediener van een zeer zware schoudercamera), maar ook nog leraar aan een ROC in Utrecht. Jaap is de commerciële man, de planner die bovendien de aard van een bedrijf naar beelden weet te ‘vertalen’. Intussen gaat Creatieve krachten samen met het reclamebedrijf VRHL van Jan Verheul. Een citaat van de website:

VRHL///VIDEO is sterk in het ontwikkelen van het creatief concept, scriptschrijven, camerawerk, productie en montage van alle soorten (web) video’s: commercials, elevator pitches, vlogs, bedrijfsvideo’s en animaties. We werken nog steeds met hetzelfde team en blijven onze creatieve krachten inzetten om je prachtige videocontent te bieden. Op deze site vind je al ons werk.

Michel zag in 1994 als jongen de ‘adembenemende’ film Jurassic Park, en wilde weten hoe zoiets gemaakt kon worden.


Foto's Coby Haring

Opgeleid werd hij aan het Sint Lucas in Boxtel, een creative community waar hem onder meer discipline werd bijgebracht.

Volgens hem is Youtube, sinds het in 2006 door Google is overgenomen, invloedrijker dan de tv-zenders. Video is intussen voor iedereen - kijkers én makers - bereikbaar, en laagdrempelig, maar belangrijker is, zoals hij ook de studenten in zijn creatieve colleges op het hart drukt: de content, het story-telling, de verhalen die verteld worden.

Overdonderende voorbeelden van zijn werk volgden: verslagen van de wedstrijden Tractor Pulling in heel Nederland, van het concours hippique Jumping Amsterdam, van het driedaagse Zomerfestival aan het Meer bij de Zegerplas in Alphen aan den Rijn; uitgebreid werd het tot stand komen van een videoclip voor Steffen Morrison besproken en getoond. Ook een (met drie camera’s opgenomen!) interview met partner Jan Verheul ontbrak niet.

Wat we zagen waren snelle films met veel hard geluid en een overvloed aan slow motion. Voor velen van ons ongetwijfeld een andere, vreemde, harde wereld. De ambitieuze videoclip vormde daarop een prettige uitzondering.

Tussendoor gaf Michel zijn visie op het beroep, zoals in: ‘Ikzelf heb niets met tractoren of paarden, maar ik probeer de passie en motivatie van de liefhebbers te begrijpen - wat laat hun hart sneller kloppen? - dan kan ik iets maken wat hun boeit.’ Maar ook: ‘Als je de aandacht van je publiek nu één minuut kunt vasthouden, is het veel!’

Tot slot nog maar een commercieel citaat van de website:

Creatieve Krachten zorgt dat je wordt gezien, zoals je bent en graag gezien wilt worden. Dat is op zich al een kunst, al zeggen we het zelf, maar wij gaan verder. Wij zijn ons namelijk ook nog eens bewust voor wie de beelden zijn bedoeld. Natuurlijk, voor jou en voor jouw onderneming. Dat snappen wij heel goed. Maar wij begrijpen ook – en als geen ander – dat jouw doelgroep zich aangesproken moet voelen. Tenslotte vormen jouw klanten jouw bestaansrecht. Die gedachte is het vertrekpunt voor onze creativiteit.

Pim Lukkenaer

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)