Verslag Filmanalyse Arie de Ridder op 5-10-2015

Arie gaf commentaar op vijf films.

1. LEC (Leiden English Choir) van Patrick Randsdorp (01:51 min)
Een promotiefilmpje met een gesproken tekst en beelden van een koorrepetitie.

Commentaar: het fraaie logo van het koor kan in dit geval beter de hele filmduur in een hoekje van het beeld staan.

Om te beginnen zien we een piano waarop niet gespeeld wordt, maar horen we wel de pianomuziek.

Het fotootje van de inspreekster kan, als ze in dit soort film al genoemd hoeft te worden, beter in de aftiteling. Het gaat hier om de tekst, niet om haar.

De foto van de sterrenwacht maakt alleen voor stadgenoten duidelijk dat we ons in Leiden bevinden. Een 'Leidser' afbeelding zou beter zijn.

Een zeer wervend filmpje, dat vast nieuwe koorleden zal opleveren.

2. Het nieuwe station van Delft door Pim van de Ende (06:37 min) 
Een goede titel wordt gevolgd door een foto van het oude station, beelden van een opendag tijdens de nieuwbouw, en een impressie van het nieuwe station.

Commentaar: Hoe het gebouw in elkaar steekt, wordt niet duidelijk. Elke toelichting ontbreekt, er is slechts opdringerige muziek.

De dochter en kleindochter van de filmer fungeren als gids in het gebouw, maar dat wordt door de kijker bij eerste vertoning nauwelijks opgemerkt. Het was beter geweest hen te volgen en als het ware door hun ogen te kijken. Arie: denk in kleine verhaaltjes. Laat geen dertig seconden roltrap zien zonder in de beelden te knippen. Neem de moeite om opnames over te doen. Laat ook niet opeens een onbekende de roltrap afdalen.

Eigenlijk begint de film pas op een-derde van de lengte, na de weinig verhelderende beelden van de vele kijkers tijdens de opendag.

De fietsenstalling komt heel plotseling in beeld - we merken niet op dat de 'gidsen' hem waarnemen. Laat zien wat zij zien, door ze te zien kijken gevolgd door beelden van het geziene. Dat geldt bijvoorbeeld voor het fraaie plafond (een oude stadskaart?). Het maakt ons nieuwsgierig, maar onze nieuwgierigheid wordt niet bevredigd.

Een jongetje speelt op een piano. Arie vraagt zich af of we ons nu in een muziekwinkel bevinden.

Arie vindt het wel een léérzame film - leerzaam voor anderen die iets gelijksoortigs willen vastleggen.


Foto's: Coby Haring

3. Bruiloft deel één door Patrick Randsdorp (02:46 min)
Arie begint met wat tips voor een goede bruiloftreportage:

Zo'n film is bestemd voor bruidspaar en familie, niet voor ons buitenstaanders. Iedereen moet erin voorkomen. Hoogstandjes in de montage zijn niet van belang. Het jawoord en de ringen mogen niet ontbreken.

Commentaar: De andere delen van de reportage zijn er natuurlijk ook, maar die krijgen we hier niet te zien.

Er zitten wel ontroerende details in dit fragment. De bruid en haar vader bijvoorbeeld. Over heel veel jaar zijn zulke opnames van geweldig belang. Bij de foto-reportage ontbreekt de invloed van de fotograaf, met zijn aanwijzingen. Toch zijn zulke orders een typerend onderdeel van zo'n sessie.

De foto-inserts zijn niet fraai. En Patrick als tweede cameraman verschijnt even in beeld!

4. Rondje Griekenland door Dick Brouwer (15:54 min) 
De vakantiereis met caravans was 7600 kilometer lang, waarvan 2000 kilomer over het Griekse vasteland.

De titels en routekaarten zijn veel beter dan in Dicks film van vorig jaar over Spanje. En de reisgenoten zijn terecht in beeld ('iedereen kan zulke toeristische attracties filmen, Dick alleen zijn reisgenoten', aldus Arie).

Arie prijst de mooie duidelijke beelden (al staat de horizon weleens scheef en zijn de voeten nogal eens afgesneden) en de goede Griekse sfeermuziek. De voice-over is goed te verstaan. Het picture-in-picture leidt teveel af, en de titels staan te vaak op verschillende plekken in het beeld.

'Maar het is een heel leuke film, een vakantiefilm om van te genieten', besluit Arie.

5. Keizerlijk huwelijksaanzoek door Ton Jansen (08:59 min) 
Reportage van een optreden in het Archeon te Alphen aan de Rijn.

Commentaar: er is met één camera gefilmd vanaf een zitplaats op de tribune.

De teksten zijn onverstaanbaar. Er is een vreselijke ruis (door regen en wind).

Eén camera kan niet alles laten zien.

En die camera, waarmee in- en uitgezoomd wordt, kan beter op manueel staan. Nu gaan de beelden herhaaldelijk van onscherp naar scherp.

Pim Lukkenaer

 

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)