Ramon Swaab, verslag van 21 september 2015

De herfst is begonnen. In de zaal telde ik ca. 60 toehoorders. De voorzitter begint de avond met een wijsheid van zijn ouders: “De herfst is de lente van de winter.” Daarna volgen een aantal mededelingen:

  • Arie de Ridder zal de filmwaardering in oktober verzorgen. De voorzitter verzoekt de films daarvoor aan te leveren.
  • Volgende week zijn de montage workshops. Het verzoek is vragen te stellen aan de workshopleiders.
  • Final Cut Pro heeft een nieuw Nederlands talig forum. Meer hierover staat in de nieuwsbrief.
  • Tevens worden de leden verzocht foto’s aan te leveren om het LVSL smoelenboek te completeren.

Ramon Swaab

Daarna is het de beurt aan Ramon Swaab. Hij begint eerst wat over zichzelf te vertellen. Hij is in 1999 afgestudeerd in regie aan de filmacademie. Hij was o.a. opnameleider bij Goudkust, Goede Tijden Slechte Tijden en Onderweg naar Morgen. Verder was hij regisseur van diverse commercials. Toen de crisis aanbrak heeft hij leren monteren. Ook is hij zelf gaan filmen met een DSLR camera. Zo werd het voor hem mogelijk commercials te maken met een laag budget.

Daarna gaat hij over tot het tonen van een groot aantal van zijn filmpjes, waarbij hij bij elke film een duidelijke uitleg geeft over de wijze waarop deze tot stand is gekomen. Als eerste vertelt hij iets over de aanpak van zijn projecten. Hij stelt zich vooraf een aantal vragen om zijn film efficiënt te kunnen produceren:

  • Wat ga ik maken?
  • Voor wie ga ik het maken? Wat wil ik ermee vertellen?
  • Hoe ga ik het maken?
  • Wat heb ik daarvoor nodig? Wat kan ik weglaten?
  • Waar wordt het voor gebruikt?

Van tevoren moet men bedenken hoe men het verhaaltje gaat opbouwen. Vanzelfsprekend moet een verhaal een begin en een einde hebben. En internet-filmpjes mogen maximaal 90 seconden duren. Daarna klikt de toeschouwer meestal weg. Daarom wordt er weinig gepand of getild omdat dergelijke camerabewegingen veel kostbare tijd gebruiken en het moeilijk is erin te knippen. Voor de gebruikte muziek worden de rechten aan BUMA-STEMRA afgedragen. Meestal gaat dit per clip om een bescheiden bedrag.


Foto's: Coby Haring

Bij films die in opdracht worden gemaakt worden vooraf met de klant duidelijke afspraken gemaakt wat de klant precies wil. De klant moet zijn handtekening zetten voor wat hij wel en vooral ook wat hij niet krijgt. In het praten daarover gaat de meeste tijd zitten. Bij reclamefilms is het met het oog op het publiek vooral van belang service, gebruiksplezier en kwaliteit in beeld te brengen. De klanten van Ramon bepalen vaak de keuze voor de muziek. Bij de scenes die hij op straat schiet geeft hij de gefilmde personen een uitleg en zijn kaartje. Het komt nauwelijks voor dat zij daarna een beroep doen op het portretrecht. Mocht het wel gebeuren dan stelt hij hen voor de betreffende scene te schrappen.

1. Schuitje varen / Roseetje drinken
Een verslag voor Vrouw van Sail gesponsord door een wijnimporteur. Het begin en einde zijn het betreden en verlaten van de boot. Verder heeft Ramon zich gericht op het filmen van de blikken van mensen op de boot die naar de andere boten van Sail kijken. Voor de drie varende shots had hij een afspraak met de kapitein gemaakt dat hij de boot even mocht verlaten om, na het maken van de diverse shots en hard lopend naar de volgende pier, verderop weer op te stappen.

2. Tulpenrun Keukenhof
Het begin en het einde zijn de start en de finish.

3. Cocktails
Deze film is met de DSLR in slow motion gedraaid. Daardoor konden in de film korte versnellinkjes worden gebruikt. De moeilijkheid was dat het in de bar ontzettend donker was. Er was maar beperkt licht beschikbaar. Daarom is de kleur van de film in de montage meer naar het groengele deel van het spectrum gecorrigeerd.

4. Abri
Een verslag van het dagblad Telegraaf waarbij de voorpagina van de krant dezelfde dag ook te zien is in de abri’s van JC Decaux. De film laat het proces zien van het maken en distribueren van de krant en de posters. De film eindigt met mensen die de kranten / posters lezen.

5. Electrische boten
Een reclamefilm voor een fabrikant van elektrische boten. Ramon wilde vooral het plezier van het varen in de boten laten zien. Van belang was hierbij ook een verkenning vooraf van de locatie waar gefilmd zou gaan worden. Daar had hij ontdekt dat er een gelegenheid was om de boten ook van bovenaf te filmen. Verder gebruikte hij groothoeklenzen, die een stabieler beeld geven, en lenzen met een stabilizer.

6. en 7. Loes Vrij
Een reclamefilm voor een merk van lederen tasjes. De beelden zijn van de P.C. Hooftstraat, tasjes, meisjes, een auto, een galerie, een feest van Vogue. Het eerste filmpje dat Ramon hiervan maakte was chronologisch. In de definitieve filmversie zijn deze beelden door elkaar gemonteerd. Beide versies worden gepresenteerd om de uitleg te verduidelijken. In hoog tempo worden nog meer films getoond, allen voorzien van een duidelijke toelichting over de manier waarop ze tot stand zijn gekomen:

8. Metro - Feijenoord
9. Last Moment
10. Hockey club Westerpark
11. TMG 24 uur
12. Blokker tv commercial
13. Frisia tv commercial
14. Gigaset Gtag commercial
15. 2 BMC viral, worstelen met talent
16. Windkracht 21 (filmtrailer)

17. Roza
Dit is de eindexamenfilm van Ramon voor de filmacademie in 1999. In een workshop van Dick Ross had hij geleerd dat het moeilijk is om in drie weken één geweldig goed idee voor een goed film te bedenken. Het is gemakkelijker om in één week twintig ideeën te bedenken. Hij ging naar een plek in de stad en zag daar verschillende dingen gebeuren, en schreef deze op. Eén ervan was: “Man wacht op een bankje”. Waar wacht hij op? Bij de selectie koos hij dit thema om verder uit te werken. Daarbij werden biografische elementen gebruikt.

De film wilde hij internationaal maken, daarom is géén tekst gebruikt, alleen muziek van Ástor Piazzolla. Verder moest het verhaal verteld worden met de shots. Daarom is ook veel gebruik gemaakt van beeldtaal. Het is in zwart wit op destijds voor Ramon kostbare 35mm film gefilmd. Om de kosten te beheersen werd van tevoren precies vastgelegd wat er gefilmd moest worden. Er werd vóóraf ook veel geoefend met de acteurs. Uiteindelijk is al het materiaal gebruikt en niets weggegooid. De film is genomineerd voor de studenten-Oscar in Los Angeles.

De film is hier onder te zien: Roza

Na afloop bedankt de voorzitter Ramon Swaab voor deze interessante presentatie en inzage in zijn filmwerkwijze, en stelt voor een goed woordje voor hem te doen bij andere filmclubs. De toehoorders kunnen Ramon vragen stellen via het mailadres: voorzitter@lvsl.nl

Nico Schwering

lvsl logo kleinLVSL clubavonden worden gehouden in: 
Buurtcentrum “Vogelvlucht”
Boshuizerlaan 5
2321 SG Leiden ZW. (Naast 5 meihal)